TV-oorlog tussen Venezuela en VS in de maak

Zondag verschijnt de nieuwe zender Telesur op de buis in Latijns-Amerika. De ‘Latijns-Amerikaanse Al Jazeera’ betwist de absolute dominantie van CNN en andere zenders uit de VS en Europa. Het Amerikaanse Lagerhuis wil prompt geld vrijmaken om het 'anti-Amerikaanse initiatief' te torpederen.


Nog voor hij in de ether gaat, heeft de Latinozender Telesur al de toorn van Washington opgewekt. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden keurde woensdag een amendement goed om 'radio- en televisieuitzendingen op te starten die een accurate, objectieve en omvattende nieuwsbron zullen vormen voor Venezuela.' De 'anti-Amerikaanse houding' van Telesur moet gecounterd worden, oordeelt de Republikein Connie Mack of Florida, die het amendement indiende. Het lagerhuis stemde ook in met de toekenning van 18 miljoen dollar aan de Venezolaanse oppositie in 2006 en 2007.
'Een nieuwe aanval op Venezuela en op de Latijns-Amerikaanse eenwording', fulmineerde minister van Informatie Andrés Izarra. Als de Amerikaanse senaat het voorstel goedkeurt, dan 'hebben we een soort elektronische oorlogsvoering', voorspelt de Venezolaanse president Hugo Chávez. 'Dit weerzinwekkend imperialistisch idee verrast ons allerminst. We weten waartoe de Amerikaanse regering in staat is.'
Het Venezolaanse parlement tekende meteen verzet aan met een eigen resolutie. Zelfs de centrumlinkse oppositiepartij MAS noemt het Amerikaanse initiatief een vergissing.
De zender, die te zien zal zijn in een groot deel van Latijns-Amerika en ook in West-Europa, is een initiatief van Venezuela en samenwerking met de linkse regeringen van Argentinië, Cuba en Uruguay. De officiële missie van Telesur luidt om een stimulans te geven aan Latijns-Amerikaanse producties en om een tegengewicht te bieden tegen het overaanbod van Amerikaanse nieuwszenders.
Telesur begint zondag uit te zenden vanuit Caracas, niet toevallig op de verjaardag van de Zuid-Amerikaanse verzetsheld Simón Bolívar. 'We hebben 513 jaar naar onszelf gekeken door de ogen van buitenlanders, maar daar komt nu een eind aan', zegt Aram Arahonian, de directeur van Telesur. 'De beslissing van het Amerikaanse parlement is duidelijk bedoeld om andere Latijns-Amerikaanse landen en media af te schrikken, zodat ze niet toetreden tot het initiatief', zegt de Uruguayaanse journalist. 'In Bolivia, Colombia, Ecuador en Peru is er veel interesse om met Telesur in zee te gaan.'
Venezuela heeft 10 miljoen dollar gestoken in Telesur en bezit 51 procent van de aandelen. Argentinië en Cuba hebben elk ongeveer een vijfde van de aandelen van de zender en Uruguay participeert voor tien procent. Telesur krijgt een adviesraad met een reeks internationale bekendheden: de Amerikaanse acteur Danny Glover, Ignacio Ramonet, hoofdredacteur van Le Monde Diplomatique, de Pakistaanse auteur en filmmaker Tariq Ali, de Chileense journalist Manuel Cabieses, de Venezolaanse schrijver Luis Britto, de Mexicaanse journalist Carmen Lira en de Venezolaanse filmmaker Román Chalbaud.
Vice-president José Vicente Rangel is verheugd met de nieuwe Amerikaanse bemoeienis. Telesur 'heeft al gescoord voor het begint uit te zenden', zegt hij. Rangel drukte zijn hoop uit dat het propaganda-avontuur van Washington de weg op gaat van Radio en TV Martí. Die zender probeerde met Amerikaanse fondsen de 'hearts and minds' van de inwoners van Cuba te bewerken. De Cubaanse autoriteiten zijn er echter in geslaagd om de uitzendingen van TV Martí grotendeels uit de ether te houden. De programma's worden nog uitgezonden, maar op Cuba kan niemand ze zien. (MM)

Deel dit artikel